Vektløfting / Nyheter / 2026 / Reisebrev fra EM Masters 2026
08884e5865dd8e59816a56bf59459070.jpeg

Reisebrev fra EM Masters 2026

Sterke norske prestasjoner og flott lagånd i Waregem, reisebrev fra veterankoordinator Ragnhild Hakkebo.

EM Masters 2026 i Waregem er godt i gang, og det har så langt vært en fantastisk opplevelse.

Roy ankom Belgia søndag 15. juni og har siden vært med på riggingen av konkurransehallen. Det har vært mange timer med arbeid for å få alt på plass før de første løfterne entret plattformen, og det har vært både lærerikt og spennende å være en del av forberedelsene.

Mesterskapet har så langt vært svært godt gjennomført. Den største utfordringen har vært varmen. Belgia har vært rammet av en hetebølge, og siden konkurransehallen ikke har aircondition, har temperaturen vært svært høy gjennom hele mesterskapet. Til tross for dette har både arrangører, funksjonærer og utøvere gjort en imponerende innsats for å få konkurransene til å gå så smidig som mulig.

For Roys del har mesterskapet bydd på mer enn coaching og organisering. Han har gjennomført og bestått Level 1-eksamen, noe som har vært en stor personlig milepæl. Det er inspirerende å kunne utvikle seg faglig samtidig som man er en del av et internasjonalt mesterskap.

Roy har også hatt gleden av å coache seks norske løftere gjennom konkurransene. Å få følge dem fra oppvarming til løfteplattformen, og være en del av prestasjonene deres, er noe av det mest givende man kan få være med på her.

De norske utøverne har levert et imponerende mesterskap så langt. Norge står foreløpig med 8 medaljer – 4 gull, 1 sølv og 3 bronse. Medaljene forteller én historie, men innsatsen til hele den norske troppen fortjener minst like stor anerkjennelse. Alle utøverne har representert Norge på en fremragende måte, vist stor idrettsglede, samhold og vilje til å prestere.

Det som kanskje har imponert aller mest, er lagånden i den norske troppen. Flere av utøverne har bidratt som dommere når de ikke har konkurrert, og mange har stilt opp som coacher for hverandre gjennom hele mesterskapet. Denne viljen til å hjelpe, støtte og heie frem hverandre viser hva mastersmiljøet handler om, og samarbeidet i den norske troppen har vært helt utmerket.

EM Masters varer til 28. juni. Etter siste konkurransedag 27. juni venter nedrigging av konkurransehallen før turen går hjem. Med flere norske løftere igjen på startlisten ser Roy frem til de siste dagene av mesterskapet og håper på enda flere sterke norske prestasjoner i Waregem.

Mvh
Ragnhild

Summit2028 Kongsberg Norsk Tipping DNV Antidoping Norge ELEIKO MeyerHaugen